Ruimtelijke ordening (€ 274.000 nadelig)
Nieuw beleid
Westeinderscheg (nadeel lasten € 35.000 in 2022 en € 100.000 in 2023)
Westeinderscheg en uitvoering visies Aalsmeer
Het regionale programma Westeinderscheg beoogt de leefbaarheid en beleefbaarheid van de groene zone tussen Amsterdamse Bos en Westeinderplassen te versterken. Op 17 december 2021 is het gebiedsconvenant Westeinderscheg door alle deelnemende partijen getekend. Hiermee hebben zij aangegeven dat zij het gebied en het landschap van de Westeinderscheg als groenblauwe long voor de MRA verder willen versterken. Een landschap dat aansluit op de wensen en behoeften van de bewoners en de gebruikers. Op basis van het gebiedsconvenant wordt een uitvoeringsprogramma opgesteld. In dat uitvoeringsprogramma worden de gezamenlijke ambities en doelen voor de komende 10 jaar vastgelegd
Op basis van het concept Westeinderscheg wordt bij het rijk gelobbyd om fondsen te het verkrijgen voor de transformatie van oude glastuinbouwgebieden in de lastig gelegen LIB gebieden naar groen/recreatieve functies. Dat betekent dat er voor de visies Uiterweg, Dorp Aalsmeer Bovenlanden Oosteinderweg en Tussen de Linten kansen ontstaan om projecten die zonder publieke middelen niet tot uitvoering kunnen komen, toch tot uitvoering te brengen. Dat vergt een actieve inzet van Aalsmeer bij de ontwikkeling van uitvoeringsprogramma’s voor deze visies en de visie Westeinderplassen, die nog in ontwikkeling is.
Circa 70 tot 80% van het grondgebied van Aalsmeer gelegen is binnen het projectgebied Westeinderscheg. Dit maakt het eens te meer van belang het Aalsmeerse programma scherp te hebben en de belangen goed te behartigen.
Gelet op het voorgaande wordt voorgesteld Aalsmeer regionaal en landelijk sterk in positie te brengen. Hiermee wordt voorkomen dat Aalsmeer de ‘boot mist’ wanneer er onvoldoende concrete projecten door Aalsmeer naar voren worden gebracht.
Programma-management
Het gaat hierbij om het (mede) ontwikkelen en uitvoeren van de programma’s vallend onder het gebied de Westeinderscheg. Op dit moment zijn dat Tussen de Linten, Dorp Aalsmeer, Bovenlanden Oosteinderweg, structuurvisie Uiterweg en het programma Westeinderplassen. De programmanager neemt deel aan de regionale projectgroep Westeinderscheg en zet zich in voor het verkrijgen van regionale gelden voor de lokale programma’s.
Gebiedsmakeling/projectmanagement
In de structuurvisies was aangekondigd dat de gemeente een gebiedsfunctionaris aanstelt voor de transformaties. In de onlangs vastgestelde structuurvisies Bovenlanden Oosteinderweg en Tussen de Linten wordt transformatie van tuinbouw naar andere functies mogelijk gemaakt. Naar verwachting zullen deze ontwikkelingen niet of slechts heel langzaam van de grond komen indien Aalsmeer geen actief stimulerende rol speelt bij het tot stand komen van de ontwikkelingen. De redenen hiervoor zijn:
- de regelgeving is complex
- de verdienmogelijkheden zijn er niet of beperkt
- er is sprake van versnipperd eigendom en kleine initiatiefnemers die geen ervaring hebben met gebiedsontwikkeling. Om die redenen is in de structuurvisies dan ook aangekondigd dat de gemeente een gebiedsfunctionaris aanstelt voor de transformatie. Taken van deze gebiedsmakelaar zijn :
- betrokken partijen informeren, enthousiasmeren, kansen signaleren, personen en organisaties verbinden;
- meedenken in projecten en eisen stellen met betrekking tot onder meer landschappelijke inpassing en beeldkwaliteit;
- het verbinden van verschillende initiatieven aan elkaar, zodat er een haalbaarder plan kan worden ontwikkeld;
- het verbinden van ruimtevragers en ruimtebieders aan elkaar;
- het begeleiden van initiatieven van idee tot een volledige vergunningaanvraag.
Financiële consequenties
Nu het programma voor de Westeinderscheg wordt opgebouwd en fondsen nog geworven moeten worden, kan nog niet scherp in beeld worden gebracht of er ook ondersteuning voor Aalsmeer vanuit het programmabureau kan komen om het Aalsmeerse programma op te bouwen en ruimtelijke initiatieven van de grond te krijgen. Ook zijn de benodigde investeringen in Aalsmeer voor een deel nog niet geraamd en is voor grotere investeringen ook nog niet bekend wat de co-financieringsmogelijkheden zullen zijn. Daarom wordt voorgesteld een tijdelijke overbrugging voor een periode van 1,5 jaar te regelen (jaren 2022 en 2023).
Reeds genomen raadsbesluiten
2e Bestuursrapportage 2021 (raadsbesluit 2 december 2021) (€ 53.000 neutraal, nadeel lasten € 270.000 incidenteel)
- Budgetoverheveling Woningbouwversnelling van 2021 naar 2022 (€ 220.000 nadelig)
- Budgetoverheveling Wijkaanpak Stommeer van 2021 naar 2022 (€ 100.000 neutraal, € 50.000 nadelig)
- Mutatie Oosteindedriehoek plankosten SO (-/- € 47.000 neutraal)
Vernieuwing ambtelijke samenwerking Aalsmeer-Amstelveen (raadsbesluit 9 december 2021) (voordeel lasten € 30.000 structureel)
Verlaging dienstverleningsbijdrage als gevolg van overheveling van 0,25 vte bestuursregisseur Omgevingsvisie naar Aalsmeer.
Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) (€ 11.000 voordelig)
Reeds genomen raadsbesluiten
2e Bestuursrapportage 2021 (raadsbesluit 2 december 2021) (nadeel lasten € 828.000, voordeel baten € 839.000)
Wonen en bouwen (€ 99.000 voordelig)
Onvermijdelijk/onuitstelbaar
Bijstellen bouwleges (€ 383.000 nadeel lasten incidenteel, voordeel baten € 396.000 incidenteel)
De verwachtte opbrengst bouwleges 2022 is op basis van de informatie half maart 2022, € 396.000 hoger dan begroot, veroorzaakt door het aantal verwachte aanvragen met een bouwsom > € 500.000, zowel regulier als uit SO projecten. De hiermee samenhangende van kosten van vergunningverlening en toezicht bedragen € 383.000, welke op de limitatieve lijst terecht komen. Bij de 2e Bestuursrapportage 2022 beoordelen we opnieuw of deze ramingen bijgesteld moeten worden.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 1.000 incidenteel)
Reeds genomen raadsbesluiten
Vernieuwing ambtelijke samenwerking Aalsmeer-Amstelveen (raadsbesluit 9 december 2021) (voordeel lasten € 87.000 structureel)
Verlaging dienstverleningsbijdrage als gevolg van overheveling van 0,7 vte adviseur ruimtelijk beleid arbeidsmigranten en staven naar Aalsmeer.
2e Bestuursrapportage 2021 (raadsbesluit 2 december 2021) (€ 210.000 neutraal incidenteel)
Huisvesting arbeidsmigranten SISA-regeling.
Beheer overige gebouwen en gronden (€ 45.000 voordelig)
Onvermijdelijk/onuitstelbaar
Verkoop grond Witteweg (voordeel baten € 50.000 incidenteel).
In de afgelopen jaren is de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg gerealiseerd en eind 2021 in gebruik genomen. De oplevering en overdracht vindt plaats in de 1e helft van 2022. In 2022 zullen er nog enkele aanpassingen worden gerealiseerd. Daarnaast zal er bij het bedrijventerrein Witteweg een stukje grond worden verkocht, welke door de herinrichting van de Witteweg ter beschikking is gekomen.
Bestaand beleid
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 5.000 incidenteel)
Reeds genomen raadsbesluiten
Aankoop Oosteinderweg 247A, Bloemenlust (raadsbesluit 28 oktober 2021) (€ 106.000 neutraal structureel)
Kapitaallasten pand en verbouwing worden gedekt uit huuropbrengsten.
2e Bestuursrapportage 2021 (raadsbesluit 2 december 2021) (nadeel baten € 10.000 structureel)
Reservemutaties (€ 497.000 voordelig)
Onvermijdelijk/onuitstelbaar
Afsluiten grondexploitatie Einsteinstraat (voordeel baten € 518.000 incidenteel)
In 2020 is de grondexploitatie Einsteinstraat afgesloten met een positief resultaat van € 517.700. In 2021 is nog een creditnota ontvangen van € 29.200. Hiermee komt het eindresultaat van dit project op € 546.900 positief. Het resultaat tot en met 2020 was gestort in de reserve tussentijdse winstnemingen. Met het afsluiten van het project kan het resultaat vrijvallen uit de reserve en verwerkt worden in het begrotingssaldo 2022.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 21.000 incidenteel)