Openbare orde en veiligheid (€ 89.000 voordelig)
Bestaand beleid
Versterking lokale anti-discriminatievoorziening MDRA (nadeel lasten € 13.000 structureel)
Op 1 maart heeft het College ingestemd met het collegeadvies Versterking lokale anti-discriminatievoorziening Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam (MDRA). Structureel vanaf het jaar 2022 is ingestemd om de aanvullende rijksgelden ter hoogte van € 13.000 uit de meicirculaire beschikbaar te stellen aan de lokale antidiscriminatievoorziening MDRA voor het versterken van de organisatie van het MDRA.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 15.000 structureel)
Reeds genomen raadsbesluiten
Vernieuwing ambtelijke samenwerking Aalsmeer-Amstelveen (raadsbesluit 9 december 2021) (voordeel lasten € 117.000 structureel)
Verlaging dienstverleningsbijdrage als gevolg van overheveling van 1 vte strategisch adviseur OOV naar Aalsmeer.
Burgerzaken (€ 71.000 nadelig)
Onvermijdelijk/onuitstelbaar
BRP registratie arbeidsmigranten (nadeel lasten € 71.000 in 2022 en € 142.000 vanaf 2023)
EU-burgers zijn vrij om te reizen, te werken en zich te vestigen in andere EU-lidstaten. Als zij langer dan vier maanden in Nederland verblijven, moeten zij zich registreren als ingezetene van een gemeente in de BRP. Als iemand korter dan vier maanden (binnen een tijdsbestek van zes maanden) in Nederland komt werken, volstaat een inschrijving als ‘niet-ingezetene’. Diegene schrijft zich dan in bij de RNI (registratie Niet Ingezetenen). Daardoor krijgt hij of zij een BSN dat nodig is om in Nederland te kunnen werken, maar er worden geen verblijfsadres in Nederland of andere contactgegevens vastgelegd in de BRP.
Doordat geen actueel verblijfsadres in de RNI wordt vastgelegd, hebben Nederlandse overheden slecht zicht op arbeidsmigranten (ondermijning, veiligheid, wie woont waar).
De registratieproblematiek heeft meerdere verschijningsvormen. Ten eerste zijn er arbeidsmigranten die onterecht niet zijn ingeschreven als ingezetenen, terwijl zij een langere periode in Nederland verblijven. Ten tweede zijn er arbeidsmigranten die terecht alleen ingeschreven staan als niet-ingezetenen, maar omdat de verblijfplaats niet wordt vastgelegd, kan er geen contact worden opgenomen, behalve door post te sturen naar het buitenlandse adres. Daarnaast is er ook sprake van een ‘vervuild’ register, doordat arbeidsmigranten hun vertrek uit Nederland niet melden of niet doorgeven dat zij binnen Nederland zijn verhuisd. Conclusie, de gemeente heeft dus een belang bij een goede registratie van het aantal inwoners in de gemeente. Dit is tevens relevant voor inkomsten in het gemeentefonds, waarbij het aantal inwoners uit de Basisregistratie Personen (BRP) bepalend is.
Daarnaast is een juiste registratie van arbeidsmigranten in de BRP van groot belang voor het voorkomen van ondermijning, uitbuiting, overlast, over-bewoning, prostitutie etc.
Pilot
Om genoemde problematiek op te pakken is per 1-4-2021 een pilot voor de periode van 1 jaar gestart waarvoor de capaciteit voor de inzet van 1 vte externe inhuur beschikbaar is gesteld. Gedurende de pilotperiode is intensief, constructief en prettig samengewerkt met de verhuurder Ruigrok. Deze pilot wordt succesvol afgesloten. De inspanning heeft geleid tot een extra toename van 300 inwoners in de BRP, met meer inkomsten in het gemeentefonds tot gevolg. Dat is echter niet het hoofddoel maar een prettige bijkomstigheid. Evaluatie van de pilot heeft met de gemeentesecretaris plaatsgevonden. Besloten is om in overleg met de gemeentesecretaris de pilot om te zetten in structurele formatie en werkzaamheden. Hiertoe wordt een claim van 1 vte schaal 8 ingediend om per 1 april 2022 definitieve formatie aan Burgerzaken toe te voegen zodat de werkzaamheden in het reguliere werkproces geborgd worden.
Daarnaast is sprake van uitbreiding van deze werkzaamheden vanwege opening van en samenwerking met nieuwe arbeidsmigranten hotels en kleinschaliger/particuliere opvanglocaties. Hiervoor is 1 vte schaal 8 extra per 1 januari 2023 benodigd.
Hieronder een overzicht van het aantal arbeidsmigranten in de BRP.
aantal inwoners | t.o.v. vorige maand | saldo | |
jan-21 | 864 | 0 | 0 |
feb-21 | 870 | 6 | 6 |
mrt-21 | 867 | -3 | 3 |
apr-21 | 946 | 79 | 82 |
mei-21 | 1003 | 57 | 139 |
jun-21 | 1015 | 12 | 151 |
jul-21 | 1078 | 63 | 214 |
aug-21 | 1089 | 11 | 225 |
sep-21 | 1119 | 30 | 255 |
okt-21 | 1139 | 20 | 275 |
nov-21 | 1166 | 27 | 302 |
dec-21 | 1168 | 2 | 304 |
jan-22 | 1183 | 15 | 319 |
feb-22 | 1204 | 21 | 340 |
Bestuur (€ 3.000 voordelig)
Onvermijdelijk/onuitstelbaar
Versterking samenwerking MRA (nadeel lasten € 10.500 in 2022 en € 21.000 vanaf 2023)
In het kader van een slagvaardiger en resultaatgerichte Metropoolregio Amsterdam (MRA) zijn nieuwe samenwerkingsafspraken gemaakt met de deelnemers. Onderdeel hiervan is dat de directie van de MRA wordt uitgebreid en niet langer wordt bekostigd uit de MRA inwonersbijdrage van € 1,53 per inwoner. Van de deelregio Amstelland-Meerlanden wordt hiervoor een extra bijdrage gevraagd van € 230.000 of 2,1 in vte's. Voor Aalsmeer betekent dit een bijdrage van € 21.000 op jaarbasis, met ingang van (naar verwachting) 1 juli 2022.
Bestaand beleid
Voorziening pensioen (oud-)wethouders (€ 292.000 neutraal incidenteel)
Bij het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd, maakt een ex wethouder aanspraak op APPA-ouderdomspensioen. De gemeente Aalsmeer heeft ervoor gekozen om de waarde van de belegging (€ 292.100) uit te laten keren aan de gemeente Aalsmeer. Deze inkomsten worden gestort in de “voorziening pensioen (oud) wethouders”. Aan APG is opdracht gegeven om het ouderdomspensioen uit te betalen aan de oud-wethouder. De jaarlijkse pensioenaanspraak bedraagt ca. € 11.000, (excl. uitvoeringskosten).
De hoogte van de voorziening moet elk jaar onderbouwd worden aan de hand van de dan geldende rekenrente en de sterftetabel.
Licenties Ibabs (voordeel lasten € 13.000 structureel)
Conform BBV wet en regelgeving hoort ondersteuning van het bestuur thuis op taakveld 0.7 Overhead. Het budget voor licenties Ibabs van € 13.200 wordt met ingang van 2022 overgeheveld van programma 6 Bestuur, bevolking en Veiligheid naar programma 7 Overhead.